När kunden inte betalar

När du säljer produkter eller tjänster mot faktura så finns alltid risken att kunden inte betalar fakturan. Det kan tyckas svårt att i förväg identifiera kunder som inte kommer att betala, men det finns några detaljer du kan kontrollera. Ta för vana att alltid ställa dig själv följande frågor.

  1. Hur länge har företaget funnits?
    Att ett företag funnits i flera år behöver inte betyda att din faktura kommer att betalas, men det brukar vara en bra indikator. Om företaget bedrivit verksamhet under några år och fortfarande finns kvar så är det ett bra tecken.
  2. Hur går företaget?
    Om kunden är ett aktiebolag så är deras resultat från tidigare år publikt tillgängliga. Det finns flera olika webbsidor där du gratis kan se ekonomisk information om företaget samt information om vilka personer som sitter i styrelsen. Du hittar även information om huruvida företaget är registrerat för F-skatt, aktivt i momsregistret samt antalet anställda.
  3. Har företaget betalningsanmärkningar?
    Att hitta information om betalningsanmärkningar kräver att du har avtal med något av kreditupplysningsföretagen på den svenska marknaden. Oftast krävs att du betalar för någon typ av abonnemang för att få tillgång till information om betalningsanmärkningar.

Undvika problemet

Ett enkelt sätt att undvika problemet med kunder som inte betalar sina fakturor är att du säljer fakturorna till ett factoringföretag. Genom att sälja dina fakturor så får du alltid betalt för dina fakturor och överlåter istället problemet med ej betalande kunder till factoringföretaget.

När du säljer fakturorna till ett factoringföretag så betalar de dock inte 100% av fakturavärdet. Fördelen är dock att du vet exakt vad det kommer att kosta dig. Kostnaden för ej betalande kunder kan variera stort beroende på bransch, så om du föredrar att slippa överrakningar så kan försäljning av fakturor vara något för dig.